

Portugal? O Nao!/January 10, 2011, 12:52 pm

Portugal? O Nao! ポルトガル? Oh No!

It’s looking as if Portugal is the next eurodomino. I was hoping not — mainly, of course, for the sake of the Portuguese (I did my first ever policy work there back in 1976, and have always had fond memories), but also selfishly, because it’s by far the blurriest of the troubled peripheral countries.
ポルトガルがまるで次のユーロドミノの駒であるように見られている。私はそうならないことを願っている―もちろん主な理由はポルトガル人のためだ(1976年に、そこで私は初めて政策決定に関する仕事をして、楽しい思い出がいろいろある)。だが個人的な興味としては、それが困難に陥った周縁諸国のもっとも不明瞭な部分だからだ。

What I mean by that is that the Portuguese macro story is harder to tell than those of Greece, Spain, and Ireland. Greece was excessive government borrowing; Ireland and Spain, housing bubbles. Portugal, by contrast, wasn’t all that bad fiscally — debt/GDP on the eve of the crisis roughly comparable to Germany. But it also didn’t have surging house prices. There was a lot of private-sector borrowing, but it’s not that easy to explain exactly why.
それがどういう意味かと言うと、ポルトガルのマクロの話は、ギリシアやスペインそしてアイルランドよりもっと理解しがたい問題だということだ。ギリシアには過剰な政府の借金という問題がある。アイルランドやスペインには住宅バブルがあった。対照的に、ポルトガルは財政的にはまったく悪くない―危機に陥る前夜の債務/GDP比率はほぼドイツとひけをとらなかった。また住宅価格の暴騰もなかった。民間部門はかなりの債務を抱えていたものの、それが正確な理由になると考えるのは容易ではない。

What’s clear, however, is that at this point Portugal faces adjustment problems similar to those of Spain, and possibly worse. Prices and labor costs are out of line with the rest of the eurozone; getting them back in line will require painful internal devaluation, aka deflation; and given the high levels of private debt, deflation will have nasty side effects. Tolstoy was wrong: many unhappy countries, at least in Europe right now, are pretty much alike.
だが明らかなことは、今まさにポルトガルはスペインのそれに似ているが、より悪質かもしれない調整問題に直面していると言うことである。物価と労働コストがユーロ圏の残りの国と外れてしまっている。それを元に戻すためには苦しい国内的切り下げ、別名デフレが必要となる。民間での債務がかなり高いレベルに達していることを考えると、デフレは厄介な副作用を持つだろう。トルストイは間違っていた。少なくともヨーロッパでは今、多くの不幸せな国家は非常によく似ている。


翻訳の感想:Tolstoy was wrongは、「幸福な家庭はどれも似たものだが、不幸な家庭はいずれもそれぞれに不幸なものである」という言葉に当てたもの。

コメントの投稿

非公開コメント

CalendArchive
プロフィール

anomalocaris89

Author:anomalocaris89
FC2ブログへようこそ!
誤字・誤訳の指摘はコメント欄にお寄せ下さい。

最新記事
リンク
最新トラックバック
最新コメント
月別アーカイブ
カテゴリ
検索フォーム
RSSリンクの表示
ブロとも申請フォーム

この人とブロともになる

QRコード
QR
メールフォーム

名前:
メール:
件名:
本文:

アフィリエイト
おすすめの本
